Hej alla!!!!

Ja då var julen över, hur gick det till??? All stress, jäkt o farande runt till olika affärer etc för julklappar och mat, till vilken nytta??? Hahaa, skoja bra, men visst är det galet att det går så fort över…På juldagen fick vi julklappar, barnen kom ju och även min mamma o hennes gubbe… Barnen fick allt möjligt, kläder, pengar, cd-skivor, filmer, böcker, parfymer…….. Maken fick skjorta, parfymer, skivor, filmer, mm mm….
Jag fick bl a två skiiitsnygga toppar och en urmysig morgonrock av maken, en cd med ”Så mycket bättre” av min son, en parfym (Versace) av maken, dansbands-cd av makens dotter, örhängen av makens son mm mm…Julmaten smakade mycket bra, snapsen likaså…
Nu sitter killarna o spelar GTA och NHL 11 på PS3, underbart!!!! Makens barn åkte till mamma på måndagens morgon igen, men sonen ringde på måndagskvällen o ville komma tillbaka, så igår skulle min son o jag in till stan o besikta min bil, så då hämtade vi honom. (Dottern stannade kvar hos mamma…) Vi har haft jättemysigt, killarna spelar PS3 och kort på dagarna och på kvällarna är de ute o smyger med walkie talkie´s de fick i julklapp, det var en kanonidé av min son att komma med som förslag. De har haft såna för några år sen, men de hade gått sönder…

I övrigt går det sakta man säkert med livet, det är en omställning man inte kan tänka sig med att ha ett barn som får diabetes. MIN underbara son, så sårbar, ta sprutor o BS-tester, MIN underbara son!!!!I nuläget lär jag mig att ge så rätta doser insulin som möjligt till måltider, äter han en enklare måltid eller mindre portion så ger jag mindre och tvärtom. Det är ett pusslande, för man VET ju inte säkert vad utgången blir, utan det ser man när man tar blodsockerprovet en och en halv timme efter avslutad måltid. Så jag kan lova er att jag skriver för glatta livet, ett A4 om dagen bir det. Med alla BS (blodsocker)-värden, hur mycket insulin till vilken mat och allt vad det är. Minsta frukt skriver jag upp... Sonen tycker det är skitjobbigt emellanåt, men ändå måste jag säga att det går sååå himla bra, han är en pärla att ta sprutor och allt!! 

Hur upptäckte vi då detta??? Jo, först slutade han nästan med all läsk o godis, tränade som vanligt o åt so vanligt, vilket resulterade i att han gick ner 16 kilo sen i september… Drack mängder med vatten, dag som natt, men kissade inte såå mycket mer för det, och var ständigt trött… Sista veckan när vi började fundera allvarligt så var han så trött så han inte ens orkade träna innebandy och då är det inte bra. Så tisdagen den 14 december tog jag  med honom till vårdcentralen för att ta prover på drop-in vilket visade sig var omöjligt för det var flera år sen de slutade med drop-in. Jag stod på mig och fick tid en timma senare på en annan vårdcentral här, där doktorn undersökte sonen och sen fick vi tid för provtagning morgonen därpå.
Hämtade sonen på onsdagsmorgonen för att dra iväg o ta prover, vilket gick snabbt, sen åkte vi till ett morgonöppet café för att han skulle få lite i sig innan skolan. När vi satt där så bestämde jag mig för att fråga om han ville åka hem o vila, han såg askgrå ut i ansiktet och var skittrött… Nej sa han, då får jag skolk… Men jag sa att jag ringer o sjukanmäler dig, för du är inte bra… Sagt o gjort, jag skjutsade honom till pappan, han ringde mig när han kommit in och sa att han redan låg i sängen. Jag åkte till jobbet och hällde upp mig en kopp kaffe, tog en skinksmörgås och tog kanske två tuggor, då ringde en läkare från vårdcentralen och sa att din son har för högt socker och det är såpass att det även läcker ut i urinen… Ni måste in till barn på lasarettet idag, nu… Behöver jag tillägga att jag fick en chock… Ringer sonens pappa och talade om detta, han kör taxi och vände på en femöring o sa att vi ses hemma hos honom… Behöver jag säga att det gick undan på motorvägen, min gamla Saab 900 gick i 130… När han kom hem till sonen, så sov han som en stock, vilket gjorde att vi satte fart… Vi väckte sonen lagom försiktigt, grät lite alla tre, även om vi inte fattade nåt, men att han var sjuk, det visste vi ju nu. Väl inne på sjukhuset (ca 11.00) så togs vi snabbt om hand av läkare o sköterskor, det gick för runt och väldigt fort. Läkaren sa att vi spiller ingen tid på att prata om detta för mycket just nu utan nu koncentrerar vi oss på sonen och att sätta dropp etc på honom. Vid detta tillfälle visste vi inget om vilket sockervärde han hade när vi kom in, men fick reda på det senare… Han hade haft 25 och man ska normalt ligga på 4-7… Kommer så väl ihåg att sonen frågade sköterskan som satte infarter med dropp och insulin på honom; ”Men jag får åka hem idag va???”… Sköterskan svarade gulligt att; ”Nej, du får nog vara kvar åtminstone en vecka…”. Ja vi blev nog lika chockade alla tre… När vi kom in var sonen helt intorkad, hade inga reserver alls i kroppen, var sur i kroppen (ph-värdet...), totalt hade han gått ner 16 kilo på tre o en halv månad men slutat nästan helt med läsk o godis o tränade som förut varför vi inte satte viktminskningen i samband med detta... Efter 36 timmar hade han gått upp 5 av dom, pga dropp o insulinet... UNDERBART!!!!Vid 13-tiden fick vi ett rum på avdelningen, pappan åkte hem o hämtade saker till sonen, jag gick ut o ringde maken (som jag naturligtvis ringt på vägen in och talat om läget för) och bad honom komma med lite saker efter jobbet, för vi sa direkt att jag skulle sova kvar (enligt sonens önskan) första natten. Pappan o maken kom nästan samtidigt med våra grejer och åkte väl hem vid 20-21 tiden, då vi tittade på tv och sen sprang ju naturligtvis sköterskor inne på rummet o kollade BS en gång i timmen… Även på natten… Ja, det var jobbigt detta, svårt att smälta, har definitivt inte gjort det än. Vi låg inne till och med onsdagen den 22 december, då vi fick permis, sen in på torsdag fm igen, lite möten etc… Sen fick vi permis igen över jul och är ännu hemma, blev utskrivna igår via telefon… Så nu står man på egna ben, känns sådär, men måste ju. Som Lars-Göran (L-G) vår diabetessköterska sa, man kan inte göra fel, man får prova sig fram…

Folk som inte har detta i sin närhet tror att det är bara att ge insulin så funkar det, men ack vad de bedrar sig. Sockerfritt i allt, har som tur är hittat supergod chokladkaka samt ett antal olika påsar med gelébjörnar, winegum mm…. Så nu ser det ut ungefär såhär, två sprutor med olika insulin på morgonen; ett långtidsverkande (som tas morgon o kväll) och ett snabbverkande som tas före varje måltid. Sen är det BS-test före varje måltid samt 1,5 timme efter varje avslutad måltid, och sen även kl.23.00 och 03.00…. Trött mamma, behöver jag säga det???

Kramisar
Icamamman


Kommentarer
Postat av: Anita

En riktigt varm kram till er som är så starka! Vad hade Emil varit utan sin otroligt underbara mamma? God fortsättning på er och ... Gott Nytt År!!



Kram ♥♥♥♥

2010-12-30 @ 00:34:39
URL: http://www.tigerlilja.se
Postat av: Madeleine

Hejsan Cimsan! Detta blir en jul ni aldrig glömmer. Men ni får ta en dag i taget o du o Emil kommer att bli proffs på detta. En dag i taget. Ha nu ett riktigt fint GOTT NYTT ÅR. Kram Madde

2010-12-30 @ 10:31:54
URL: http://www.uskans.bloggplatsen.se
Postat av: Ulle

Va nästan lika jobbigt att läsa detta som att läsa mina egna gamla blogginlägg:´(....men det verkar ändå som att ni vet vad ni gör nu och det är ju underbart:D



Du vet att vi vet PRECIS hur ni har det...å du vet vart jag finns när som helst du kan behöva det!



Kramar i massor!!



Ulle

2010-12-30 @ 19:14:45
Postat av: Anita

Gott Nytt År älskade vännen mim ♥♥♥♥♥ ☺

2010-12-31 @ 09:04:55
URL: http://www.tigerlilja.se
Postat av: maria

Ett Gott Slut och Ett Gott Nytt År !

Kramar Maria

2010-12-31 @ 11:16:54
URL: http://www.forsnetblogg.se/Maria
Postat av: Gabbi

Oj oj oj....STYRKEKRAMAR

2011-01-07 @ 07:49:11
URL: http://gabriellashorna.blogg.se/
Postat av: Carina

Hoppas allt är bra med er och framför allt med sonen.

Vad fint du gjort här :)

Kram

2011-01-25 @ 19:26:31
URL: http://cinacarina.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0